2 saker som jag fick reda på igår om Tobbe

Igår skrev jag att jag fick lära mig två nya saker om Tobbe, vilket jag fick. Tänkte berätta vad det var för något :)
 
 
1 - När man ska ta in honom från hagen, sätter man fast grimskaftet i grimman och ska gå. Då kan man inte bara dra i grimskaften för han står helt stilla då. Han tycker det känns obahagligt/läskigt när man gör så. Man måste ta tag i grimman på honom och visa TYDLIGT vad man vill att han ska göra. Jag stod i 5 minuter och "drog" i grimskaftet men han ville inte gå fram. Då kom stallchefen och sa att jag skulle gå fram till honom och ställa mig brevid honom och ta tag i grimman. Sedan skulle jag bara gå framåt då gick det helt klart mycket bättre :)
 
2 - När man ska tränsa eller sätta på han sin grimma kan man inte vara så snabb. Eftersom han ser dåligt med hans ena öga blir han extra skygg om sig. Man måste alltid prata med honom och klappa osv på honom om man ska vara vid högra sidan vid huvudet. Men det jag lärde mig var att när jag ska sätta på honom grimman eller tränset måste jag ha ena armen om hans hals, då han känner att det är fortfarande jag som är vid honom och ingen annan. För jag är så van att bara slänga på dom grimman eller tränset och sedan är man klar, men så är det verkligen inte med Tobbe,haha! Han drog ner huvudet och vände på sig.
 
Alltid roligt att få lära sig någonting nytt med lilla Tobbe! Då får jag lära känna honom mer och mer, hihi! :D

Kommentarer

Vill du skriva någonting om inlägget? Kommentera här!:

Ditt fina namn:
Kommer du tillbaka hit?

Din e-postadress: (bara vi som kan se den!)

Har du en hemsida eller en blogg?:

Vad har du på hjärtat?:

Trackback
RSS 2.0