Mitt ridpass!

Hej! Somsagt jag red idag, tänkte berätta om min ridlektions för er nu!
Började med att jag kom till stallet runt fyra, då jag gick in i stallet och kollade vilka som skulle gå.
Jag hade med mig ett äpple så gav halva till Glitz och den andra halvan till Dumle. Men när Dumle skulle ta äpplet ur min hand råkade han ha ner det på golvet utan att han märkte det så då råkade han bita i mitt finger. Fy vad ont det gjorde, men gick över snabbt och då fick han äpplet. Var ju inte hans fel!

Jag gick in i klubbrummet och fick Baldi. Det var nästan 4 månader senast jag hade honom. så skulle bli kul att få rida honom igen. Han stod i stallet så tränsade honom. Sen gick jag in i ridhuset, fixade stigbyglarna för fältsits för vi skulle rida över bommar. När jag hade hoppat upp så följde han blicken på en häst som skrittade runt oss. Måna (min ridlärare) sa att det var Baldis bästa vän i sommras. Dom gick i samma hage och var bästisar, men dom hade inte setts sen förra sommarlovet. Så han var väldigt glad över att hon var med på våran lektion.
Vi började med att skritta åt vänster varv, med lång tygel. Tog tygeln och förberdde trav, kommer fram i trav.  Då vi börjde varierar tempot i trav. Sen ställer ridläraren ut några bommar här och där. Vi travade över dom ett par gånger sen bytte vi varv och fick trava över dom i det varvet också. Det gick inte så bra ibörjan för Baldi har så korta ben så han travade för fort för att hinna med dom andra så fick lungna ner honom lite, då gick det mycket bättre!
Sen red vi ut till paddocken, skrittade lite där och gjorde olika vägar, men det blev så fruktansvärt damigt, så hästarna började hosta och frusta så vi gick tillbaka till ridhuset. Vi skrittade bara av dom sen ställde vi upp på medellinjen och hoppade av.
Tyckte ridlektionen var väldigt lyckat. För Baldi brukar vara hur stark som helst men som tur var så galoperade vi inte, för det är då han blir som starkast!
Men var en väldigt kul sista lektion för denna termin!

Kommentarer

Vill du skriva någonting om inlägget? Kommentera här!:

Ditt fina namn:
Kommer du tillbaka hit?

Din e-postadress: (bara vi som kan se den!)

Har du en hemsida eller en blogg?:

Vad har du på hjärtat?:

Trackback
RSS 2.0