Att rida en unghäst..

..är speciellt, kan jag lova! Måne, som jag har som sommarhäst är mycket speciell att rida, med tanke på att han är en unghäst som inte är särskillt tränad. Måne är endast 5 år (om jag minns rätt) & har precis börjat att gå lektioner på ridskolan som han står på. När jag rider honom så måste jag främst fokusera på att han inte ska gå med nosen i marken hela tiden, vilket blir vad man måste träna med honom på. Han har även jättesvårt för högergalloppen. Den här sommaren blir det till att rida in honom & få honom att förstå att man inte måste gå med huvudet i marken, att saker ute i naturen inte är farliga som tillexempel en pinne eller sten, och så vidare. 
Även i longeringen och tömkörningen så är han ovan, så det är roligt att träna upp honom inom det under sommaren.
 
 
Medans jag är här i Stockholm så ska jag läsa böcker som har med unghästar att göra för att få eventuella tips, osv.  Ska jag vara helt ärlig så tycker jag nog faktiskt att det är roligare att rida/rida in unghästar för att få lite mer utmaning, än de hästar som tillexempel finns på ridskolan som lyssnar på allt som man gör!
 
Att rida in unghästar är någonting jag skulle kunna göra i framtiden, det är faktiskt galet kul! 
 
                  ~ Har ni bloggläsare någon gång ridit eller ridit in en unghäst? ~                       

Kommentarer

Vill du skriva någonting om inlägget? Kommentera här!:

Ditt fina namn:
Kommer du tillbaka hit?

Din e-postadress: (bara vi som kan se den!)

Har du en hemsida eller en blogg?:

Vad har du på hjärtat?:

Trackback
RSS 2.0