Dagens ridpass!

 
Hej, igen! Nu så tänkte jag berätta för er om dagens ridpass! 
 
Dagens ridpass reds somsagt på Petruska. Ett New Forest-sto som jag aldrig ridit tidigare, konstigt nog! Jag hade inga direkta förväntningar eftersom att jag inte ridit henne tidigare. Jag visste dock att många som ridit henne verkligen får jobba med henne & det var precis vad jag fick göra!
 
Vi började lektionen med skritta längs spåret på lång tygel. Det var inga konstigheter och det gick jättebra. Jag kände att hon lyssnade på mig bra när jag saktade ner tempot och när jag drev på. 
 
Sedan var det dags att börja trava och då så började hon gå in mot mitten. Jag var verkligen otroligt bestämd med henne men hur bestämd jag än var så var det som att hon stängde av helt. Efter ett tag så gav hon trots allt med sig och gick motvilligt ut på spåret. Fick lite "draghjälp" av Nikkie & då var det inga problem med traven alls. Travade några varv med henne innan hon fick sin egna vilja tillbaka och ville gå in mot mitten. Så höll det i stort sätt på större delen av lektionen.
 
En bit in på lektionen så delade vår ridgrupp in oss i två delar, så ena halvan red på volten vid A och andra halvan på volten vid C. På volten så höll jag igång henne i trav ett bra tag & då gick det något bättre men fick ändå jobba med att få henne att inte stanna igen. Vi fick också välja om vi ville galloppera eller inte. Dem som ville galloppera med sina hästar fick göra det på ena volten och de som inte ville på den andra. Jag kände att det inte var något vidare alternativ eftersom att hon var såpass envis.
 
Ridlektionen idag var jobbig men ändå lärorik. Man lär sig mycket när man verkligen får jobba, så på så sätt var det bra! Jag kan iallafall säga en sak jag var nöjd med, nämligen min sits! Mamma fotade & jag tycker verkligen att jag har förbättrat den otroligt mycket! Känns super.
Så såg alltså min ridlektion ut & nu har jag fått testa på att rida på Petruska! 
 

Kommentarer

Vill du skriva någonting om inlägget? Kommentera här!:

Ditt fina namn:
Kommer du tillbaka hit?

Din e-postadress: (bara vi som kan se den!)

Har du en hemsida eller en blogg?:

Vad har du på hjärtat?:

Trackback
RSS 2.0