Gårdagens ridpass på Yason ♥


Förlåt för den dåliga kvaliten...
 
Igår så red jag på lilla Yason. Tänkte berätta om mitt ridpass.
 
Vi började med att skritta på långtygel på "fyrkant spåret" Efter ett par varv tar vi tygeln och börjar göra så dom jobbar, ändra tempo hela tiden. Tyckte det gick jätte bra, han lyssnade på när han skulle gå sakta och snabbare i skritt. Sedan kom vi fram i trav, då vi gjorde samma saker. Han lyssnade jätte bra då med. Men han blev lite förvirad när han inte hade något framför honom. Men han lyssnade ändå bra, förutom när jag ville att han skulle vara ställd i hörnen. 
 
Sen gick vi in på volterna och kom i galopp. Han är jätte fin och skön i galoppen! Han är verkligen inte så som han var på vårterminen. Han är jätte lungn i galoppen. När vi hade galoperat så gick vi alla ut på spåret och skrittade några minuter med lång tygel. 
 
Vi tog tygeln men om man ville fick man hoppa, men då fick man gå lite innan för spåret och komma fram i trav, sedan hoppade man. Första gången jag kom i trav och skulle hoppa så var jag helt inne på att han skulle hoppa och precis framme vid bommarna tvär stannar han. Så jag ramlade fram på hans hals men lyckades klättra mig upp igen upp på ryggen och i sadeln, haha!
Sådär höll han på hela lektionen... förutom 1 gång då han inte stannade, då hoppade han :D Han var väldigt jobbig, men jag fick jobba kan man säga. Önskade bara jag hade tryckt mer med skänklarna.
 
Det var väldigt roligt att hoppa, kommer inte ihåg hur länge sedan det var sen jag hoppade. Fast det gick väll inte så jätte bra då men men, kan inte gå utmärkt varje gång. jag lärde mig detta ridpass att när jag står i fältsits måste jag luta mig tillbaka med "över kroppen" Så ska tänka mer på det nästa gång jag hoppar.
 

Kommentarer

Vill du skriva någonting om inlägget? Kommentera här!:

Ditt fina namn:
Kommer du tillbaka hit?

Din e-postadress: (bara vi som kan se den!)

Har du en hemsida eller en blogg?:

Vad har du på hjärtat?:

Trackback
RSS 2.0