Gårdagens ridpass!

Hej! Igår när jag kom hem så var jag alldelles för trött för att orka skriva om ridpasset, så därför skriver jag lite om det idag istället!
 

 
Nej, jag rider inte med mina händer så där högt upp..
 
Ridpasset igår reds somsagt på... Vince! En liten bus-ponny som jag ridit en gång tidigare, när han var ny på ridskolan! Jag kom inte riktigt ihåg hur han var att rida så jag hade inga större förväntningar på honom. 
 
Vi började lektionen med att sitta upp och sen skritta några varv i ridhuset på långtygel i vänster varv. Det gick bra men Vince skulle hela tiden tugga på betten som han hade i munnen så jag fick arbeta med att "jobba" lite med yttertygeln för att han inte skulle tugga i bettet så mycket, eftersom att det förstör hans tänder. 
 
Hursomhelst så skrittande vi några varv i ridhuset och det gick bra, han kunde minska & öka skritten jättefint. I traven så red vi först lättridining & då var han väldigt framåt, så jag fick rida med lite längre tygel på honom så att han minskade traven litegrann. 
När vi travat några varv så hade busponnyn bestämt sig för att han inte längre ville trava längs spåret längre så jag fick jobba med att få ut honom längs spåret med framförallt skänkeln. 
 
När vi hade ridit lätt ett tag så red vi på volterna vid A och C i trav. Vi satt ner i traven och skulle göra galloppfattningar vilket gick... sådär. Vince hade en jättefin trav men när vi skulle göra galloppfattningar så började hästarna framför oss att strula och dem ville inte komma fram i gallopp så det blev lite svårt. När jag och Vince nästan hade halva volten för oss själva så var det ett perfekt läge för att göra galloppfattningar men jag kände att han bara travade snabbare även fast jag verkligen visade att det var gallopp som gällde. 
 
När vi travade så började han dem sista tjugo minutrarna att dra ner huvudet hela tiden, inga bockningar men när därpå! Så för oss blev det bara få galloppfattningar igår.
 
Jag är ändå väldigt nöjd med lektionen, eftersom att jag tycker att han ändå var rolig att jobba med. Han rolig att jobba med eftersom att han ändå ville framåt och tyckte att det var roligt. Så jag sammanfattar lektionen med fem ord: Jobb-lektion med en rolig ponny. Det är ju tur att han är så söt iallafall... ;)
 
Söta bus-ponnien..
 

 
 
 

Kommentarer

Vill du skriva någonting om inlägget? Kommentera här!:

Ditt fina namn:
Kommer du tillbaka hit?

Din e-postadress: (bara vi som kan se den!)

Har du en hemsida eller en blogg?:

Vad har du på hjärtat?:

Trackback
RSS 2.0