Min sits...

 
Jag är faktikt väldigt nöjd med min sits. Jag har alltid varit nöjd med min sits, fast destor längre jag går på ridskolan desto bättre bir den.
 
Det finns faktiskt två saker som jag inte gillar med min sits det är när vi travar så ska man hålle fötterna ganska nära hästen, men det gör inte jag. Och den andra saken är att när vi tex. kommer ner i skritt från att ha travat/galopperat så sträcker inte jag mig lite mycket i ryggen. Jag börjar "säcka ihop" 
 
Jag vet fakiskt orsaken varför jag inte håller mina fötter nära intill hästen när man travar. Uppe i Dalarna så finns det en häst som jag alltid rider på när jag är där, vid namn Johanna. Hon är en gammal travare, så hon älskar att trava. Iallafall, när man rider på henne så kan man inte ha fötterna nära hennes kropp, iallafall inte så nära som man "ska" ha. Man sitter såklart inte med fötterna rätt ut, men inte så nära heller. För om man har dom väldigt nära henne så går det snabbare och snabbare. Vilket betyder att man kan inte sitta med fötterna så nära hennes mage. Så när jag kommer till ridskolan då kan man faktiskt ha fötterna nära hästens mage utan att han/hon reagerar på samma sätt. För på ridskolan måste man trycka till men skänklarna, då förstår hästen han man ska gasa. Men jag försöker träna på det när jag rider. Kommer på mig säkert 2-3 gånger varje ridlektion att mina fötter inte är nära hästen kropp. Min ridlärare har aldrig sagt något om det, men det var faktiskt en i min ridgrupp som påpekade det. När hon väl sa det så kom jag på att jag sitter faktiskt med fötterna inte så nära intill hästen. Så jag tränar på det.

Jag har dock ingen aning om varför jag inte sträcker lika mycket på mig i rygen när vi kommer ner i skritt. Det är min mamma som har sagt det till mig. Hon kollar dock inte varje gång men när hon väl gör det så har hon sagt det ett par gånger. Fast hon sa inte det den senaste gången vilket var för två veckor sedan. Jag har blivit mycket bättre på det, känner jag själv. Men ibland så känner jag av att jag inte sträcker på mig i ryggen, och det måste jag göra enligt mig själv. Det är bra träna, träna, träna för mig med det. För det är inte så fint när man rider och man sitter som en softpotatis ;)  
 

Kommentarer
Postat av: FlizanLizan

hejhej allt bra idag? :D

2012-10-28 @ 14:00:02
URL: http://flizanlizan.blogg.se

Vill du skriva någonting om inlägget? Kommentera här!:

Ditt fina namn:
Kommer du tillbaka hit?

Din e-postadress: (bara vi som kan se den!)

Har du en hemsida eller en blogg?:

Vad har du på hjärtat?:

Trackback
RSS 2.0