Gårdagens ridpass

 
Igår somsagt så fick jag Fiffilina att rida :D
Från början fick jag egentligen Yason, men det var en tjej som ville byta med mig. Eftersom hon hade Fiffi blev jag överlycklig, så vi bytte!
 
Ridlektionen började med att vi skrittade på lång tygel på spåret. Efter några minuter så tog vi tygeln och kom fram i trav. Vi travade i några minuter och kollade så att dom lyssnade på oss, vilket bebisen (Fiffilina) gjorde.
 
Sedan fick vi lägga in några galoppfattningar när vi ville. Som vanligt vill Fiffi ha väldig lång tygel i galopp... Hon drar då ner hela huvudet så att man inte kan hålla i.
Det går att styra henne såklart, men när man kommer ner i trav måste man ta in tygeln igen, och det måste gå väldigt fort så att hon inte går hur som helst. Sedan bytte vi varv och gjorde samma sak.
 
Sen kom vi ner i skritt & då förklarade Måna (ridläraren) vad vi skulle göra. Vi skulle göra skänkelvikningar från A till B.
I skritt gick det jättedåligt, för först gjorde jag fel för tryckte inte tillräckligt hårt med skänkeln och allt blev bara helt knas... Men när vi väl kom fram i trav så gick det plötsligt mycket bättre! :)
Den första gången tog hon bara några steg men desto fler gåger vi gjorde de desto bättre gick det! Jag tyckte att det var jätteroligt, för har aldrig vetat hur man gör det.
 
Min kusin visade mig lite snabbt hur man gjorde skänkelvikningar i Dalarna men jag förstod inte... Men nu förstår  jag. Sedan bytte vi varv och gjorde samma sak fast från A till E. Där var hon lite bättre i skritt, men gick helt klart MYCKET bättre i trav! Sen gick vi ut på spåret och skrittade av hästarna med lång tygel. Efter det så ställde vi upp.
 
Efter lektionen tog jag in henne i boxen. Stod och mös med henne i 20 minuter och bara borstade och borstade på henne! Det var hur länge sedan som helst jag fick Fiffi så mös med henne så länge jag bara kunde!
Sen kom jag på att mamma stod och väntade så jag slängde på henne täcket (först och fel håll, haha!) sen pussade jag på henne och plockade lite gräs. Slutligen så gick jag tillbaka till bilen.
 
Jag tyckte det var ett jätteroligt ridpass! Det gick inte så bra i skritten med skänkelvikningarna, men i trav gick det somsagt mycket bättre! I galoppen var hon väldigt stark men hon löd mina kommandon.
 

Kommentarer

Vill du skriva någonting om inlägget? Kommentera här!:

Ditt fina namn:
Kommer du tillbaka hit?

Din e-postadress: (bara vi som kan se den!)

Har du en hemsida eller en blogg?:

Vad har du på hjärtat?:

Trackback
RSS 2.0