Tankar och åsikter kring longering

  Jag tänkte skriva lite om vad jag tycker om longering och att longera hästar. I sommras så tränade jag en hel del på att longera Måne & det var väldigt svårt i början då jag aldrig hade gjort det förut och inte han heller men efter varje gång som jag gjorde det så gick det bättre och bättre.
 
Till en början så tycker jag att det var otroligt svårt att fokusera på att stå kvar i mitten medans man ska hålla linan sträck och släppa efter när det behövs, att hålla pisken och att inte höja den för mycket, osv.
 
Det handlar ju så mycket om kroppsspråket i longering även fast man inte tror eller tänker på det! Går man ett enda steg för långt fram när man longerar så kan hästen tolka det som att man vill att dem ska stanna eller sakta av till skritt. 
 
Longering är faktiskt jätteroligt även om det är första gången eller om man har gjort det ett tag! För er som aldrig har gjort det så tycker jag absolut att ni ska testa på, men om det är första gången så rekommenderar jag att ni longerar en häst som har gjort det tidigare, haha! ;)
  
Nej, jag blundar inte när jag longerar. Haha!
             
 

Kommentarer

Vill du skriva någonting om inlägget? Kommentera här!:

Ditt fina namn:
Kommer du tillbaka hit?

Din e-postadress: (bara vi som kan se den!)

Har du en hemsida eller en blogg?:

Vad har du på hjärtat?:

Trackback
RSS 2.0