(Jobb)igt men roligt ridpass!

Vill ni se fler bilder från ridningen idag som Nette har tagit? Kommentera!
 
Hej! Idag så hade jag ju somsagt ridning och ridlektionen reds på Fiffilina! Jag hade ju hoppats på att få Fiffilina, Nikkie eller Sevel och så fick jag Fiffi som jag inte har fått på snart ETT år! Ni kan ju gissa om jag blev glad när jag fick veta att det var henne som jag skulle rida?... ;) 
 
Vi började lektionen med att skritta runt längs spåret som lite uppvärmning. Jag fick driva på Fifflina riktigt ordentligt  i ridhuset eftersom att hon tar så korta steg när hon skrittar så går det väldigt långsamt när man rider henne. När vi hade skrittat några varv i ridhuset så gick hon fortfarande väldigt långsamt trots att jag skänklade på henne ordentligt men efter några varv till så lyssnade hon på mig när jag ville driva henne framåt. 
 
Efter att vi skrittat med hästarna några varv i ridhuset så red vi ut i skogen. Utomhus så kände jag att hon lyssnade bättre på mig och att hon gick så mycket framåt som jag ville. Dock så fick jag skänkla och driva på henne till max för att hon verkligen skulle gå framåt. Ute i skogen så red vi den vanliga ridvägen och så red vi mellan träd, klättrade, osv. Det gick bra och det var väldigt roligt att rida ut!
 
När vi kom in igen efter en halvtimme skulle jag tro så fortsatte vi att rida i skritt på spåret. Fiffi ville gå lite i sin egen takt så jag fick skänkla, driva, skänkla och driva lite mer så gick det bra. Efter bara något varv på spåret så började vi att förbereda oss för att trava. Det gick väldigt bra och jag lyckades få fram henne i trav nästan på en gång. Hon travade i ett lagom snabbt tempo och i traven behövde jag nästan inte skänkla eller driva alls utan i traven så gick det utmärkt! Ingen gallopp blev det för oss idag men det är för att vi inte kommer galloppera eller göra särskillt "ansträngande" övningar det första veckorna efter betet. 
 
Jag är faktiskt väldigt nöjd med ridpasset trots att jag fick jobba väldigt mycket med att få Fiffi att gå framåt. Jag är extra nöjd över att jag kände att jag hade en stadig sits och en mjuk hand som jag försöker att fokusera extra mycket på när jag rider. Så det var ett roligt ridpass!
 

Kommentarer

Vill du skriva någonting om inlägget? Kommentera här!:

Ditt fina namn:
Kommer du tillbaka hit?

Din e-postadress: (bara vi som kan se den!)

Har du en hemsida eller en blogg?:

Vad har du på hjärtat?:

Trackback
RSS 2.0